amfori BSCI-Käytännesäännöt

Logo amfori Trade with purpose

Tämä amfori BSCI:n tammikuussa 2014 voimaan tullut käytännesäännöstö määrittelee arvot ja periaatteet, joita amfori BSCI:n osallistujat ovat sitoutuneet toteuttamaan toimitusketjuissaan. Ulkomaankauppaliiton (amfori 1. tammikuuta 2018 alkaen) hallitus hyväksyi sen 28. marraskuuta 2013, ja se korvaa BSCI:n vuoden 2009 käytännesäännöt kaikkine käännöksineen. Tämä amfori BSCI:n käytännesäännöt koostuvat kolmesta pääosiosta: a) johdanto, tulkinta, arvomme ja toteutus, jotka koskevat kaikkia yrityksiä; b) periaatteet, jotka on erityisesti osoitettu amfori BSCI:n osallistujien liikekumppaneille, ja c) amfori BSCI:n täytäntöönpanoehdot, amfori BSCI -viite ja amfori BSCI -sanasto, jotka ovat olennainen osa säännöstöä ja tarjoavat yksityiskohtaisempaa tietoa amfori BSCI:n tulkinnasta ja täytäntöönpanosta.

amfori BSCI:n tammikuussa 2014 voimaan tullut käytännesäännöstö tulee voimaan 1. tammikuuta 2014. Vain tämän asiakirjan englanninkielinen versio on oikeudellisesti sitova.

I. Johdanto

Ulkomaankauppaliitto (amfori) perusti amfori BSCI:n (amfori BSCI) lähtökohtanaan, että kansainvälinen kauppa on välttämätön väline vaurauden ja sosiaalisen talouskasvun saavuttamiseksi.

Tämä käytännesäännöstö (amfori BSCI:n käytännesäännöt) sisältää joukon periaatteita ja arvoja, jotka heijastavat amfori BSCI:n osallistujien uskomuksia ja heidän odotuksiaan liikekumppaneitaan kohtaan.

amfori BSCI:n käytännesäännöt perustuvat kansainvälisiin yleissopimuksiin, kuten ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen, lasten oikeuksia ja yrittäjyyttä koskeviin ohjeisiin, Yhdistyneiden Kansakuntien yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia koskeviin ohjeisiin, OECD:n ohjeisiin, YK:n Global Compact -aloitteeseen sekä YK:n yleissopimuksiin ja suosituksiin.

Kansainvälisen työjärjestön (ILO) sopimukset, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä toimitusketjun työolojen parantamiseksi.

Yritykset, jotka omaksuvat amfori BSCI:n toimintaohjeet, ovat velvollisia noudattamaan tässä asiakirjassa esitettyjä periaatteita ja täyttämään vastuunsa ihmisoikeuksien kunnioittamisesta vaikutuspiirissään.

amfori BSCI ja sen jäsenet (amfori BSCI:n jäsenet) käyvät rakentavaa ja avointa vuoropuhelua liikekumppaneidensa ja sidosryhmiensä kanssa vahvistaakseen yhteiskuntavastuullisten liiketoimintatapojen periaatteita. Lisäksi he pitävät vakaiden työsuhteiden kehittymistä työntekijöiden ja johdon välillä kestävän liiketoiminnan olennaisena edellytyksenä.

II. Tulkinta

Amfori BSCI:n toimintaperiaatteissa termi ”yritys” viittaa sekä amfori BSCI:n osallistujiin että heidän toimitusketjun liikekumppaneihinsa, erityisesti tuottajiin.

amfori BSCI:n käytännesääntöjen lopussa luetellut liitteet

(Toteutusehdot, amfori BSCI -viitteet ja amfori BSCI -sanasto) ovat olennainen osa amfori BSCI:n eettisiä ohjeita. amfori BSCI:n eettisiä ohjeita tulee lukea ja tulkita yhdessä niiden kanssa.

Jokaiseen yritykseen sovelletaan erilaisia ​​täytäntöönpanoehtoja riippuen sen roolista toimitusketjussa.

III. Arvomme

Hyväksymällä amfori BSCI:n toimintaohjeet ja toteuttamalla niitä toimitusketjussaan amfori BSCI:n osallistujat noudattavat seuraavia arvoja:

Jatkuva parantaminen: amfori BSCI:n osallistujat sitoutuvat toteuttamaan amfori BSCI:n toimintaperiaatteita vaiheittain. He odottavat liikekumppaneidensa varmistavan työolojen jatkuvan parantamisen yrityksissään.

Yhteistyö: Yhteistyön ja yhteisen lähestymistavan avulla amfori BSCI -osallistujilla on suurempi vaikutusvalta toimitusketjujensa työoloihin ja he todennäköisemmin parantavat niitä. Yhteistyö on myös erittäin arvokasta toimitusketjun liikekumppaneiden kanssa tehtäville suhteille, erityisesti niiden, jotka tarvitsevat tukea kehittyäkseen. Samoin yhteistyöhenki on tärkeää yritysten ja eri tasoilla toimivien sidosryhmien välisissä suhteissa.

Voimaannuttaminen: Amfori BSCI:n keskeisenä tavoitteena on vahvistaa amfori BSCI:n osallistujien ja heidän liikekumppaneidensa suunnittelu- ja päätöksentekovaltaa, erityisesti seurattavien tuottajien tapauksessa, jotta he voivat kehittää toimitusketjujaan ihmisoikeuksia ja työntekijöiden oikeuksia kunnioittavalla tavalla ja tarjota toimitusketjun liiketoimintayksiköille työkalut, joita ne tarvitsevat työolojen kestävään parantamiseen. Sisäisten johtamisjärjestelmien kehittämisellä on ratkaiseva rooli amfori BSCI -periaatteiden juurruttamisessa yrityskulttuurin ytimeen.

IV. Toteutus

Amfori BSCI:n toimintaperiaatteissa esitetyt periaatteet edustavat amfori BSCI:n osallistujien tavoitteita ja vähimmäisodotuksia toimitusketjujensa sosiaalisen toiminnan osalta.

Vaikka tavoitteet pysyvät muuttumattomina, amfori BSCI:n toimintaohjeiston vähimmäisvaatimukset, jotka on muutettu todennettaviksi sosiaalisiksi standardeiksi, voivat muuttua yhteiskunnallisten muutosten myötä.

Amfori BSCI:n osallistujat sitoutuvat tekemään kaikki kohtuulliset toimet amfori BSCI:n eettisissä ohjeissa määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka amfori BSCI:n osallistujat eivät voi varmistaa, että kaikki liikekumppanit noudattavat eettisiä ohjeita täysimääräisesti kaikkina aikoina, he sitoutuvat ryhtymään asianmukaisiin toimenpiteisiin amfori BSCI:n eettisten ohjeiden periaatteiden noudattamiseksi erityisesti alueilla tai aloilla, joilla amfori BSCI:n eettisten ohjeiden noudattamatta jättämisen riski on suurempi. On sanomattakin selvää, että täydellinen vaatimustenmukaisuus on prosessi, joka vaatii merkittävästi aikaa, resursseja ja vaivaa; Puutteita, vikoja, häiriöitä ja ennakoimattomia tapahtumia ei voida sulkea pois missään vaiheessa. Siitä huolimatta amfori BSCI:n osallistujat ovat vahvasti sitoutuneet kaikkien näiden tekijöiden varhaiseen tunnistamiseen, seurantaan ja poistamiseen toimitusketjuissaan ja ovat edelleen avoimia niiden sidosryhmien osallistumiselle, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sosiaalisten standardien noudattamisesta.

Säännön noudattaminen

Kansallisen lainsäädännön noudattaminen on kaupallisten yritysten ensisijainen velvollisuus. Maissa, joissa kansalliset lait ja määräykset ovat ristiriidassa amfori BSCI:n käytännesääntöjen kanssa tai asettavat niistä poikkeavan suojelutason, yritysten tulisi pyrkiä noudattamaan periaatteita, jotka tarjoavat parhaan suojan työntekijöille ja ympäristölle.

Toimitusketjun hallinta ja kaskadi -vaikutus

Hankinnat korkean riskin alueilta tai toimialoilta. Tämän vastuun juurruttamiseksi yritysten on toimittava asianmukaisella huolellisuudella ja kehitettävä asianmukaiset johtamisjärjestelmät, käytännöt ja prosessit sekä ehkäistävä ja puututtava tehokkaasti kaikkiin toimitusketjussa havaittuihin kielteisiin ihmisoikeusvaikutuksiin.

Valvottavien tuottajien osalta suositellaan erityisesti sisäisiä hallintajärjestelmiä tehokkaana tapana sisällyttää amfori BSCI:n toimintaohjeet heidän liiketoimintakäytäntöihinsä.

Liikesuhteiden tai yksittäisen sopimuksen irtisanominen liikekumppanin kanssa amfori BSCI:n eettisten ohjeiden täytäntöönpanossa ilmenevien vaikeuksien vuoksi katsotaan viimeiseksi keinoksi. Liikesuhteen tai yksittäisen sopimuksen irtisanominen voi kuitenkin olla tarpeen, jos liikekumppani toimii amfori BSCI:n käytännesääntöjen periaatteiden vastaisesti tai jos liikekumppani ei ole valmis ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin amfori BSCI:n käytännesäännöissä tai niihin liittyvissä velvoitteissa asetettujen velvoitteiden noudattamiseksi.

Työntekijöiden osallistuminen ja suojelu

Yritysten on otettava käyttöön hyvät johtamiskäytännöt, jotka osallistavat työntekijät ja heidän edustajansa työpaikkaan liittyvien asioiden luotettavaan tiedonvaihtoon ja mahdollistavat asianmukaiset toimenpiteet työntekijöiden suojelemiseksi amfori BSCI:n eettisten ohjeiden tavoitteiden mukaisesti. Yritysten on ryhdyttävä konkreettisiin toimiin lisätäkseen työntekijöiden tietoisuutta heidän oikeuksistaan ​​ja velvollisuuksistaan.

Lisäksi kaupallisten yritysten on kehitettävä riittävästi osaamista työnantajien, johtajien, työntekijöiden ja työntekijöiden edustajien keskuudessa voidakseen ottaa nämä käytännöt onnistuneesti käyttöön liiketoiminnassa. Jatkuva koulutus ja jatkokoulutus kaikilla toiminnan tasoilla on olennaista, erityisesti työterveyden ja -turvallisuuden osalta.

Yritysten on luotava tai osallistuttava tehokkaisiin operatiivisen tason valitusmekanismeihin yksilöille ja yhteisöille, joihin haittavaikutukset saattavat vaikuttaa. Vaikka oikeusjärjestelmät olisivat tehokkaita ja niillä olisi hyvät resurssit, muutoksenhakumekanismit voivat tarjota erityisiä etuja, kuten nopean saatavuuden ja muutoksenhaun, alennetut kustannukset ja kansainvälisen ulottuvuuden.

V. Periaatteet

Amfori BSCI:n osallistujat odottavat kaikkien liikekumppaneidensa noudattavan amfori BSCI:n eettisiä ohjeita. Lisäksi kaikkien alla olevien periaatteiden noudattamisen osalta seurattavien liikekumppaneiden on osoitettava, että ne (a) ryhtyvät kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin varmistaakseen oman amfori BSCI:n noudattamisen

käytännesäännöt ja (b) ryhdyttävä kohtuullisiin toimiin sen varmistamiseksi, että kaikki heidän tuotantoprosesseihin osallistuvat liikekumppaninsa noudattavat amfori BSCI:n käytännesääntöjä.

Yhdistymisvapaus ja kollektiivinen neuvotteluoikeus

Liikekumppanit: (a) kunnioittavat työntekijöiden oikeutta perustaa ammattiliittoja vapaalla ja demokraattisella tavalla; (b) eivät syrji työntekijöitä ammattiliittojäsenyyden perusteella; ja (c) kunnioitettava työntekijöiden oikeutta kollektiiviseen neuvotteluun.

Liikekumppanit eivät saa estää työntekijöiden edustajia tapaamasta työntekijöitä tai olemasta heidän kanssaan vuorovaikutuksessa työpaikalla.

Toimiessaan maissa, joissa ammattiyhdistystoiminta on laitonta tai joissa vapaa ja demokraattinen ammattiyhdistystoiminta ei ole sallittua, liikekumppaneiden on otettava tämä periaate huomioon sallimalla työntekijöiden valita vapaasti omat edustajansa, joiden kanssa yritys voi käydä vuoropuhelua työpaikkaan liittyvistä asioista.

Ei syrjintää


Liikekumppaneiden on kiellettyä syrjiä, sulkea pois tai suosia ketään sukupuolen, iän, uskonnon, rodun, kastin, syntyperän, sosiaalisen taustan, vammaisuuden, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, työntekijäjärjestöjen, mukaan lukien ammattiliittojen, jäsenyyden, poliittisen jäsenyyden tai mielipiteen, seksuaalisen suuntautumisen, perhevelvollisuuksien, siviilisäädyn tai minkään muun syrjintään mahdollisesti johtavan tilanteen perusteella. Erityisesti, työntekijöitä ei häiritä tai kurinpitotoimet voidaan keskeyttää.

Asianmukainen palkkio

Liikekumppanit noudattavat tätä periaatetta, kun he kunnioittavat työntekijöiden oikeutta oikeudenmukaiseen palkkaan, joka on riittävä mahdollistamaan heille ja heidän perheilleen kunnollisen elämän, sekä lainmukaisiin sosiaalietuuksiin, sanotun kuitenkaan rajoittamatta tässä sopimuksessa asetettuja erityisiä odotuksia.

Liikekumppaneiden on noudatettava vähintään lakisääteistä minimipalkkaa tai, jos se on korkeampi, työehtosopimusneuvottelujen perusteella hyväksyttyjä alan standardeja.

Palkat on maksettava viipymättä, säännöllisesti ja kokonaisuudessaan laillisella maksuvälineellä. Osamaksu luontoissuorituksina on sallittu ILO:n ohjeiden mukaan. Palkkatason on heijastettava työntekijöiden pätevyyttä ja koulutustasoa, ja sen on viitattava säännölliseen työaikaan.

Vähennykset ovat sallittuja vain laissa tai työehtosopimuksissa määrätyin edellytyksin.

Kohtuulliset työajat

Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta, tämän kuitenkaan rajoittamatta tässä sopimuksessa esitettyjä erityisodotuksia, varmistamalla, että työntekijöiden ei tarvitse työskennellä yli 48 tuntia viikossa. amfori BSCI tunnustaa kuitenkin ILO:n asettamat poikkeukset.

Sovellettavaa kansallista lainsäädäntöä, alan vertailustandardeja tai työehtosopimuksia on tulkittava ILO:n laatiman kansainvälisen viitekehyksen mukaisesti.

ILO:n määräämissä poikkeustapauksissa edellä määritelty työtuntien enimmäismäärä voidaan ylittää; Tässä tapauksessa ylityöt ovat sallittuja.

Ylityön käytön tulisi pysyä poikkeuksena, sen tulisi olla vapaaehtoista, siitä tulisi maksaa vähintään yksi ja neljäsosa normaalia kertaa korkeampi korvaus, eikä se saisi aiheuttaa merkittävästi suurempaa ammatillisten riskien todennäköisyyttä. Lisäksi liikekumppaneiden on myönnettävä työntekijöilleen oikeus lepotaukoihin jokaisena työpäivänä ja oikeus vähintään yhteen vapaapäivään seitsemän päivän välein, ellei työehtosopimuksissa määrätyistä poikkeuksista muuta sovittu.

Työturvallisuus

Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta, sanotun kuitenkaan rajoittamatta tässä sopimuksessa asetettuja erityisiä odotuksia, kunnioittaessaan työntekijöiden ja paikallisyhteisöjen oikeutta terveellisiin työ- ja elinoloihin. Haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden, kuten esimerkiksi nuorten työntekijöiden, nuorten äitien ja raskaana olevien naisten sekä vammaisten henkilöiden, on saatava erityissuojelua.

Liikekumppanit noudattavat työterveys- ja työturvallisuusmääräyksiä tai, jos kansallinen lainsäädäntö on puutteellista tai sitä ei ole pantu täytäntöön, kansainvälisiä standardeja.

Johdon ja työntekijöiden tai heidän edustajiensa välinen aktiivinen yhteistyö on välttämätöntä turvallisen ja terveellisen työympäristön varmistavien järjestelmien toteuttamiseksi. Tämä voidaan saavuttaa perustamalla työterveys- ja työturvallisuustoimikuntia.

Liikekumppaneiden on varmistettava, että käytössä on järjestelmät työntekijöiden terveyteen ja turvallisuuteen kohdistuvien mahdollisten riskien tunnistamiseksi, arvioimiseksi, ehkäisemiseksi ja käsittelemiseksi. He ryhtyvät tehokkaisiin toimenpiteisiin ehkäistäkseen työntekijöiden mahdolliset onnettomuudet, vammat ja sairaudet, jotka liittyvät työprosessiin tai tapahtuvat sen aikana. Näillä toimenpiteillä pyritään vähentämään työympäristöön liittyviä vaaroja kohtuudella.

Liikekumppanit pyrkivät parantamaan työntekijöiden suojaa tapaturmien sattuessa, mukaan lukien pakollisten vakuutusjärjestelmien avulla.

Liikekumppaneiden on ryhdyttävä kaikkiin vaikutuspiirissään oleviin asianmukaisiin toimenpiteisiin varmistaakseen käyttämiensä tilojen ja rakennusten vakauden ja turvallisuuden, mukaan lukien työnantajan tarjoamat työntekijöiden majoitustilat, ja suojellakseen heitä ennakoitavissa olevilta hätätilanteilta. Liikekumppanit kunnioittavat työntekijöiden oikeutta poistua tiloista ilman, että heidän tarvitsee kysyä yritykseltä lupaa paetakseen välitöntä vaaraa.

Liikekumppaneiden on varmistettava asianmukainen työterveyshuolto ja siihen liittyvät tilat.

Liikekumppaneiden on varmistettava pääsy juomaveteen, turvalliset ja puhtaat ruokailu- ja lepoalueet sekä puhtaat ja turvalliset alueet ruoanlaittoon ja säilytykseen. Lisäksi liikekumppaneiden on tarjottava kaikille työntekijöille maksutta ja tehokkaasti henkilönsuojaimet.

Ei lapsityövoimaa


Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta, etteivät työllistä suoraan tai epäsuorasti lapsia, jotka ovat alle lakisääteisen oppivelvollisuuden vähimmäisiän, jonka on oltava vähintään 15 vuotta, elleivät ILO:n tunnustamia poikkeuksia sovelleta. Liikekumppaneiden on otettava käyttöön luotettavat iänarviointimekanismit osana rekrytointimenettelyjään, jotka eivät missään olosuhteissa saa johtaa työntekijöiden halventamiseen tai ihmisarvon huonoon kohteluun. Tämän periaatteen tarkoituksena on suojella lapsia kaikenlaiselta hyväksikäytöltä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lasten irtisanomiseen, sillä he saattavat päätyä vaarallisempiin työtilanteisiin, kuten prostituutioon tai huumekauppaan. Kun lapset pidetään poissa työpaikalta, liikekumppaneiden on oma-aloitteisesti tunnistettava toimenpiteet, joilla varmistetaan asianomaisten lasten suojelu. Tilanteesta riippuen liikekumppaneiden tulisi yrittää löytää kunnollista työtä lapsen perheen aikuiselle jäsenelle.

Nuorten työntekijöiden erityissuojelu

Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta, tämän kuitenkaan rajoittamatta tässä periaatteessa esitettyjä erityisodotuksia, varmistamalla, että nuoret eivät tee yötyötä ja että heitä suojellaan työolosuhteilta, jotka vaarantavat heidän terveytensä, turvallisuutensa, moraalinsa ja kehityksensä.

Nuoria työntekijöitä palkatessaan liikekumppaneiden tulisi varmistaa, että (a) työn luonteella ei ole kielteistä vaikutusta heidän terveyteensä tai kehitykseensä; (b) heidän työaikansa eivät vaikuta heidän osallistumiseensa toimivaltaisen viranomaisen tunnustamiin ammatillisiin koulutusohjelmiin tai heidän kykyynsä hyötyä koulutuksesta.

Liikekumppaneiden on otettava käyttöön tarvittavat mekanismit tämän ehkäisemiseksi ja havaitsemiseksi.

Nuorille työntekijöille aiheutuvien haittojen rajoittaminen; tähän he kiinnittävät erityistä huomiota.

Huomio nuorten työntekijöiden tehokkaaseen pääsyyn työhön.

Valitusmekanismit sekä koulutusjärjestelmät ja -ohjelmat.

Työturvallisuus.

Ei epävarmoja työsuhteita

Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta, jos ne, rajoittamatta tässä luvussa esitettyjä erityisodotuksia, (a) varmistavat, että heidän työsuhteensa eivät aiheuta työntekijöilleen turvattomuutta tai sosiaalista tai taloudellista haavoittuvuutta; (b) jos toimintaa harjoitetaan kansallisen lain, tavan tai käytännön ja kansainvälisten työelämän standardien mukaisesti perustetun tunnustetun ja dokumentoidun työsuhteen perusteella, sen mukaan kumpi tarjoaa paremman suojan.

Ennen työsuhteen aloittamista liikekumppaneiden on annettava työntekijöille ymmärrettävää tietoa heidän oikeuksistaan, velvollisuuksistaan ​​ja työoloistaan, mukaan lukien työaika, palkkaus ja maksuehdot.

Liikekumppaneiden on pyrittävä tarjoamaan kunnolliset työolot, jotka tukevat työntekijöitä - sekä naisia ​​että miehiä - heidän roolissaan vanhempina tai hoitajina, erityisesti siirtotyöläisten ja kausityöntekijöiden osalta, joiden lapset ovat saattaneet jäädä siirtolaisten kotikaupunkeihin.

Liikekumppanit eivät saa käyttää työsuhteita tavalla, joka tietoisesti ei ole lain varsinaisen tarkoituksen mukaista. Tämä sisältää muun muassa (a) koulutusohjelmat, joiden tarkoituksena ei ole tarjota taitoja tai säännöllistä työllisyyttä, (b) kausi- tai tilapäistyötä, kun niitä käytetään työntekijöiden suojelun heikentämiseen, ja (c) pelkästään työvoimaa koskevat sopimukset. Lisäksi alihankinnan käyttö ei saa heikentää työntekijöiden oikeuksia.

Ei pakkotyötä

Liikekumppanit eivät saa turvautua mihinkään orjuuden muotoon, pakkotyöhön, velkaorjuuteen, ihmiskauppaan tai vastentahtoiseen työvoimaan.

Liikekumppaneita voidaan syyttää osallisuudesta, jos he hyötyvät näistä työmuodoista liikekumppaneidensa kautta.

Liikekumppaneiden on noudatettava erityistä huolellisuutta työllistäessään siirtotyöläisiä sekä suoraan että epäsuorasti.

Liikekumppanit myöntävät työntekijöilleen oikeuden lähteä työpaikaltaan ja irtisanoa työsuhteensa työnantajaan kohtuullisella irtisanomisajalla.

Liikekumppaneiden on varmistettava, etteivät työntekijät joudu epäinhimillisen tai alentavan kohtelun, ruumiillisen kurituksen, psykologisen tai fyysisen pakottamisen ja/tai sanallisen väkivallan kohteeksi.

Kaikki kurinpitotoimenpiteet on kirjattava kirjallisesti ja selitettävä työntekijöille suullisesti selkeästi ja ymmärrettävästi.

Ympäristönsuojelu

Liikekumppaneiden on noudatettava tätä periaatetta toteuttaakseen tarvittavat toimenpiteet ympäristövahinkojen estämiseksi, tämän kuitenkaan rajoittamatta tässä luvussa esitettyjä erityisiä odotuksia.

Liikekumppaneiden tulisi tarkastella toimintaansa merkittävien ympäristövaikutusten varalta ja laatia tehokkaat käytännöt ja menettelytavat, jotka heijastavat heidän ympäristövastuuta. Ne varmistavat asianmukaisten toimenpiteiden toteuttamisen yhteisöön, luonnonvaroihin ja koko ympäristöön kohdistuvien haitallisten vaikutusten vähentämiseksi.

Eettistä bisnestä

 Liikekumppanit noudattavat tätä periaatetta, jos he eivät, kuitenkaan rajoittamatta tässä luvussa asetettuja tavoitteita ja odotuksia, osallistu korruptioon, kiristykseen tai kavallukseen tai minkäänlaiseen lahjontaan, mukaan lukien muun muassa sopimattoman taloudellisen tai muun kannustimen lupaukseen, tarjoamiseen tai myöntämiseen.

Liikekumppaneilta edellytetään tarkat tiedot toiminnastaan, rakenteestaan ​​ja suorituskyvystään ja niiden julkistamista sovellettavien säännösten ja alan vertailukäytäntöjen mukaisesti.

Liikekumppanit eivät saa osallistua näiden tietojen väärentämiseen tai mihinkään petostoimintaan toimitusketjussa.

Heidän on myös kerättävä, käytettävä ja muutoin käsiteltävä henkilötietoja (mukaan lukien heidän vaikutuspiiriinsä kuuluvien työntekijöiden, liikekumppaneiden, asiakkaiden ja kuluttajien tiedot) kohtuullista huolellisuutta noudattaen. Tämä henkilötietojen kerääminen, käyttö ja muu käsittely on suoritettava tietosuojaa ja tietoturvaa koskevien lakien ja lakisääteisten vaatimusten mukaisesti.

Amfori on maailman johtava vapaan ja kestävän kaupan elinkeinoelämän järjestö. Visiomme on maailma, jossa jokainen kauppa tuo sosiaalista, ympäristöllistä ja taloudellista hyötyä kaikille.

amfori

Av. De Cortenbergh, 172

1000 Brüssel

Belgien

Tel.: +32-2-762 05 51

Fax: +32-2-762 75 06

info@amfori.org

www.amfori.org

© Copyright amfori 2017

Ympäristö- ja yhteiskuntavastuu

Uskomme, että kaikki yritykset ovat sitoutuneet edistämään maailmanlaajuista kestävää sosiaalista kehitystä. Sosiaalista vastuuta koskeva työmme perustuu perusperiaatteisiin, jotka koskevat ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristönsuojelua ja korruption torjuntaa (ILO:n yleissopimukset ja YK:n ihmisoikeudet) koskevia kansainvälisiä yleissopimuksia.

Teemme aktiivista yhteistyötä toimittajiemme kanssa varmistaaksemme yleissopimusten noudattamista. Haluamme edistää valmistajiemme kestävää vastuullista kehitystä ja pyrkiä saamaan positiivisen muutoksen toimitusketjun työntekijöille.

 

Global Compact

Praxis on YK:n Global Compact -konseptin jäsen, joka on kansainvälinen yhteinen yritysten yhteiskuntavastuuta koskevien säännösten kokonaissääntö. Maailmassa on tällä hetkellä jäseninä yli 2400 yritystä, ja olemme ylpeitä siitä, että olemme osa tätä yritystä.

Global Compact on yritysten yhteiskuntavastuuta koskeva aloite, jonka Euroopan parlamentin entinen jäsen on käynnistänyt vuonna 2004. Pääsihteeri Kofi Annan on käynnistänyt yksityisten yritysten osallistamisen maailman suurimpiin sosiaalisiin ja ympäristöhaasteiden vastaamiseen.

Konseptin ytimessä on kymmenen perusperiaatetta 4 pääryhmässä:

Ihmisoikeudet - Työntekijöiden oikeudet - Ympäristönsuojelu - Korruption torjunta

Sitoumuksemme näkyy ilmauksena sitoutumisestamme ja halustamme edistää kestävää kehitystä osallistumalla aktiivisesti globalisaation taholta seurausten ratkaisemiseen.

Lue lisää www.unglobalcompact.org

 

Toimitusketju

Suurin osa vaatteistamme on eurooppalaisten valmistajien valmistamia, jotka työskentelevät täsmälleen samoin säännöin kuin Suomessa. Meillä on myös muutamia toimittajia Kaukoidästä, joten keskitymme siihen, miten ympäristö- ja työolot ovat Kaukoidän valmistajiemme kanssa. Emme hyväksy lapsityövoiman käyttöä, minkä vuoksi vaadimme hyvin perustyövoiman sääntöjen noudattamista. Olemme aloittaneet järjestelmällisen työn toimitusketjussa, jotta globalisaatio ei höllentäisi työolojen perusvaatimuksia.

Ympäristömerkinnällä olevat kankaat maksavat hieman enemmän. Uskomme asiakkaidemme valitsevan, haluavatko he suosia näitä tuotemerkkejä. Eco Tex 100 -raja-arvoista on joka tapauksessa tullut työvaatteiden vähimmäisstandardimme, minkä toimittajiemme on allekirjoitettava.

 

Asiakasvaatimukset

Praxisilla on jo pitkät perinteet tuotekehityksessä yhteistyöstä käyttäjien kanssa. Pitkäaikainen keskittymisemme istuvuuden, muotoilun ja erityisesti kangasominaisuuksien kehittämiseen on aikaansaanut meidät kertomaan ylpeydellä, että olemme hyviä mukavuudessa.

Ympäristöpuolella pyrimme levittämään ajatusta puhtaammasta teknologiasta. Ei ole muuta tietä eteenpäin kuin se, että kaikki ovat tietoisempia ympäristöstä kaikin mahdollisin tavoin. Vaadimme, että kaikki toimittajamme ottavat ympäristön mahdollisimman tarkasti huomioon. Olemme työskennelleet vuosia korvataksemme haitallisimmat kemikaalit vähemmän haitallisilla vaihtoehdoilla.

Joskus asiakkaamme haluavat tietää, ovatko tuotteemme sellaisia kuin kerromme. Siksi tuotamme mallistomme kankaista, joissa on erilaisia ympäristöbrändejä.

 

Valvonta

Valvonta vaatii muutakin kuin sanoja. Erityisesti on ryhdyttävä toimiin, ja todellista edistystä voidaan nähdä vain, jos mittaamme ja valvomme jokaista Kaukoidän tuottajiemme toimittajaa. Valvonta on kallista ja työlästä, eikä se sinänsä luo parempia olosuhteita työntekijöille. Yksi suurimmista toimittajistamme on jo osa eurooppalaista BSCI-konseptia ja toisella on amfori-sertifiointi, jotka kaikki ovat käytännesääntöjemme mukaisia.

 

Tavoite

Olemme päättäneet keskittää yhteiskuntavastuun ponnistelumme vastuulliseen toimittajien hallintaan ja vaatteisiin sallimiimme kemikaaleihin. Olemme asettaneet tavoitteeksemme, että uusien toimittajien on täytynyt tehdä sosiaalinen tarkastus tullakseen meille toimittajaksi. Näin varmistamme, että tehdas tuntee työn perusoikeudet.

Nykyisten toimittajiemme tulisi mieluiten saavuttaa jatkuvia pieniä parannuksia, kunnes heidän työolonsa ovat täysin käytännesääntöjemme mukaiset. Siksi seuraamme tarkasti kunkin toimittajan edistymistä.

Myöhemmin aloitamme yhteistyön ulkoisen yhteisön kanssa selvittääksemme, voimmeko mitenkään vähentää yrityksemme vastuulla olevia hiilidioksidipäästöjä.